2009 m. sausio 25 d., sekmadienis

Perėjau prie ikonografijos

Per kompozicijos pamoką gavome užduotį - pieškite, sako mokytojas, tema "šalia kelio vieškelėlio šaltyšius gyveno".

Dabar kas tas šaltyšius? Čia pavardė ar profesija? Kodėl jis ten gyveno? Pasirodo ten dar kažkokius septynis vaikus jis turėjo? Ir lygtai grojo triūba? O žmona kur? Niekas nežinojo kur žmona. Niekas nežinojo tos dainos žodžių. Vat jeigu duotų piešti tema "šalia kelio karčiama", tai kitas reikalas.

Bet kai nežinai ką daryti, tenka improvizuoti.

Po valandos mokytojas ateina į studiją ir rėkia: "Ne, nu jūs man čia visos šventų paveikslų pripiešėt!". O ką daryti? Atėjome tiesiai iš dailės istorijos pamokos, prisižiūrėję El Greco ir Rafaelio. Taip ir pereini žmogus nejučia prie geriausių ikonografijos tradicijų.

Nuotraukoje: dėžė, į kurią labai gerai susidėti lauktuves iš Vatikano.

PS: Kaip taisyklingai lietuviškai rašoma: karčema ar karčiama? Nežinau kodėl, bet didžiajame dabartinės lietuvių kalbos žodyne (1993) šio žodžio nėra! Gal jis jau išimtas iš apyvartos?

24 komentarai (-ų):

Agnė rašė...

Kitą kartą pasižiūrėk čia: www.lkz.lt Pagrindinė forma - karčema, bet galima ir karčiama.
Apie šaltyšių tas pats šaltinis rašo štai taip: kaimo seniūnas: Šaltyšius skelbė valstiečiams karaliaus bei vietos įstaigų įsakymus, tvarkė pašto pastotes, kelių priežiūrą, naktines sargybas, varė valstiečius į baudžiavą ir prižiūrėjo lažo darbus. Vienu žodžiu - svarbus veikėjas.
Ką čia dar parašius... Tiesa, jis turėjo tik tris sūnelius, visus tris kaip vieną...


Šalia kelio vieškelėlio
Gyveno šaltyšius.

Vai dūda ir vėl dūda,
Ai dai dūda dūdytėle
Gyveno šaltyšius.

Jis turėjo tris sūnelius,
Visus tris kaip vieną.

Vienas Jonas, antras Baltrus,
Trečias Matijošius.

Nuvažiavo į Alytų,
Pirkti Jonui dūdą.

Jonui-dūdą, Baltrui-skripką,
Matijošiui pyragą.

Nuvažiavę į Alytų,
Mes nieko negavom.

Anei dūdos, anei skripkos,
Anei pyragėlio.

Vežčiau sūnus į Liubavą
Mergelių daboti.

Padabojo mozūrėles
Su medinėm klumpėm.

Kitų marčios - rugių pjautie,
Mano - paviesiautie.

Agnė rašė...

Jei labai prireiktų, aš net natas turiu ;) Bet tada teks man laišką parašyti...

mika rašė...

Nu nieko sau... tvarkė pašto pastotes ir prižiūrėjo lažo darbus. Tai čia toks kaip seniūnas ar ... komunalinės dalies vedėjas, išeina?

O kaip manai,ką reiškia šita strofa:
"Padabojo mozūrėles
Su medinėm klumpėm"
Čia tikrai tai, ką aš galvoju?

Vaivaj rašė...

Na Agne jau parašė, kur ieškoti žodžių reikšmių :-)

dėl visa ko, va čia karčema :-)
http://www.lkz.lt/startas.htm


o dėl tos strofos, tai gal nelabai tai, ką tu manai, bet labai netoli to :-)


O dėžutė tikrai graži :-) jau buvau bepradedanti galvoti, kad metei dekupažą...

mika rašė...

Žinai, Vaiva, kai turi tiek servetėlių, kad su jomis gali du kartus apuosti žemės rutulį... tai nieko ir nelieka. O tu kodėl nedekupažini?

vonioje rašė...

kadangi jau toks klausimas iškilo, tai reiktų paminėti, kad abu jie yra nevartotini (http://vlkk.lt/lit/1603) :)

mika rašė...

Amžiaus mįslė įminta - štai kodėl to žodžio nėra Didžiajame žodyne:))

Agnė rašė...

Bet žodžių, kaip sakant, iš dainos neišmesi. O ir daina smagi, iš vaikystės pamenu... Toks jausmas, kad visą gyvenimą mokėjau. Įdomu, kur ir kas mane išmokė.

Ilona rašė...

O aš jau taip seniai liečiausi prie servetėlių, lipalo ir dažų... toks ilgesys apėmė...

Vaivaj rašė...

mmm, aš kol kas siuvinėju, nors... per kelias pastarąsias savaites šį tą padekupažinau, ramiai taip, be skilinėjimu, šešėliavimų ir pan. :-)

Anonimiškas rašė...

Ilgai tylėjau, bet tylėt nebgaliu..
tokia ideali dėžutė rožančiui, škaplieriukui, šventinto vandens buteliukui, maišeliams su 3 mazgeliais su šventinta duona ir druska, einamajai maldaknygei, šventųjų paveiksliukų krūvytei...dar ištraukėlę iš evangelijos pagal Matą pridekupažinti laisvam plote...=]
Mika, mišparams mažu einam in bažnyčia, pažiūrėti ką dar babūnios nešiojasi?

Manoji i tokią dėžutę nuo daniškų sausainių(nedekupažintą) deda siūlus, adatas, žirkles, ir viską bendram bariuky, o kai pasiunčia deduką atnešti (po ilgesnio laiko), tas vis skundžiasi "pilnas baras sausainių visokių, nu ką aš atsimenu kuri ten ta siūlų dėžutė".

mika rašė...

Tai čia kokias tais užuomina, kad tavo bobutei tos dėžutės reikia, kitaip diedukas neatneša siūlų, kai ji nori užrišti vėdarų galą?

Anonimiškas rašė...

Neee, apsieis be dėžutės. Čia bendrai istorija iš senų žmonių gyvenimo, mums gi jis toks tolimas ir įdomus ;]
Bet dabar ne apie tai.
O tai kam tada ta dėžutė skirta pagal autorės mintį?

Agnė rašė...

Tik po jūsų komentarų atpažinau, kad čia daniškų sausainių dėžutė... Viskas, man reikia išmokti dekupažinti, kad atskirčiau, katroje organzos lapelių krūva, katroje nėrimas, siuvinėjimas, dar vienas nėrimas ir dar vienas siuvinėjimas... ir t.t., ir t.t. :D
P.S. Baisiai smalsu, katroje bažnyčioje medula mišparų ieškos, jau kaip ir beveik išnykęs dalykas mūsuose

mika rašė...

Agne, sveikinu įstojus į klubą - užsikabliavusių už dekupažo gretos, žiūriu tankėja :))

Pas mane tų dėžių nuo daniškų sausainių... devynios galybės. Gal kokios keturios. Baisiausia, kad MB perka juos dėl dėžių - o jie tokie baisūs - tik vanduo ir miltai, nepalyginsi su sausainiais "Gaidelis"...

Medula jeigu ką nueis į visuotinius atlaidus. Juk užskaitysim?

Anonimiškas rašė...

Agne, bent prieš gerus metus mišparai buvo giedami Šv. Jonų bažnyčioje penktadienio pavakarėm.
Gražu....dabar nebežinau ar tebėra, nebesidomiu, nusigriešijau =]

Ir pas mus gūdžiam kaime prie Baltarusių sienos 1 k. į metus būna mišparai.. miniatiūriniai tokie su klarksinčiu vargonėliu "Jonika", kaimo vaikų "choriuku" ir jei vargoninkas neužkimęs tuo metu =]

Na jei Šv. Petro bazilikoj paklausyti mišparų... bet pasvajokim dar.

Agnė rašė...

Na, keturios dėžutės - nerimta... Pas mane vien aukštų gal pora. O žemų Vilniuje tikrai kokios 5-6, o dar sodyboje... Užtat servetėlių nei vienos :D
Medula, kiek girdėjau, tai lyg ir dabar jie gieda vesperes(nors aš niekad nebuvau, esu tik girdėjusi, kaip jie Mišiose gieda).
Prisipažinsiu, man dabar taip smalsu, kas už šito vardo slypi...

mika rašė...

vesper lotyniškai vakaras. Tai vakarinės pamaldos, būtų.

Agnė rašė...

Žinau, žinau, vesperes ir yra mišparai. Kompleta (completa) yra naktinė, laudes - rytmetinė. Bet man su lotyniškais pavadinimais kažkaip paprasčiau... Bet čia jau ne į temą...
Lendu ieškoti, kur moko dekupažo ant metalo...

mika rašė...

Agnė + dekupažas = KM :))))

Agne, dekupažas ant metalo toks pat kaip ant medžio :)))

Labai lauksim tavo pirmųjų darbelių - SVEIKINU... PAGAVUS KABLĮ!!!

Agnė rašė...

Mika :D :D :D
Bet jei ką, aš dar nieko nedekupažinau. Ir net teoriškai nelabai moku... Tad tikiu, kad tiek ant medžio, tiek ant metalo dekupažinama vienodai.
Aš juk net servetėlių (nekalbant jau apie klijus, lakus ir daiktus, kurių net pavadinimų nežinau) neturiu... Gausiu algą, reiks eiti į parduotuvę...

mika rašė...

Agne... susimąstyk!!! Verks tavo piniginė :))) su kuo tave ir sveikinu. Bet aš suprantu - ko tik nepadarysi dėl inspirado!
O ko - pridarysi!!! Ech, jeigu aš galėčiau kalbėti...

Čia nuo to šaltyšiaus viskas prasidėjo. Aiškiais.

Anonimiškas rašė...

Agne, tai jei smalsu kas už vesperes slypi, bėgtute paknopstom in bažnyčion =]
Dėl dekupažo - Mika sveikina, o aš užjaučiu... neatsilaikei prieš "pijara" tooookiam kioske tooookio Vovačkos (aka Mikos)
Aš dar laikausi (vien iš principo).

Sausio mėnesio LR sveikatos ministerijos pranešimas: "INSPIRADO užkrečiama!!!"

Agnė rašė...

Ne už vesperes, už medulos kas slepiasi, man rūpi... Gal netyčia iš veido ją ir pažįstu...
Kas yra vesperes, tai aš gerai žinau, nors kompleta man visvien gražiausia...

Blog Widget by LinkWithin